Cíle návrhu
Návrh je předkládán z důvodu, že navrhovatel není spokojen s faktem, kdy kraj jsou zodpovědné za správu a rozvoj silnic II. a III. třídy, což však není doplněno adekvátním přesunem veřejných zdrojů. Tento a další nedostatky a rizika má odstranit předložený návrh tím, že se do výčtu sdílených daní zařazují nově silniční daň a daň z minerálních olejů, a to se stejným rozsahem sdílení jako u jiných sdílených daní. Návrh dále zavádí způsob, jakým se budou sdílené daně krajům rozdělovat. Navrhovatel poukazuje na to, že mezi kraji dochází k demografickým posunům, které nejsou v momentální situaci nijak zohledněny do přerozdělování veřejných zdrojů. Návrh proto zavádí dvě systémová kritéria, která jsou objektivní a nezpochybnitelná a odráží odpovědnost krajů právě ve vztahu k jejich občanům a území, jež mají ve správě (rozlohu), tedy počet obyvatel a také počet kilometrů silnic II. a III. třídy. Posledním bodem návrhu je zavedení rozdělení části celostátního hrubého daňového výnosu ve výši 10%, který se rozdělí mezi všechny kraje kromě hlavního města Prahy tak, že každému z krajů připadne jeho jedna třináctina.
Historie procesu
Poslanecká sněmovna |
05.02.2020 | Návrh byl předložen Poslanecké sněmovně | text, odůvodnění, znění |
Vláda |
12.02.2020 | V připomínkovém řízení | |
24.02.2020 | Ukončení sběru připomínek | |
09.03.2020 | Projednáno vládou, zamítavé stanovisko | stanovisko |