Objednat předplatné Zákony pro lidi PLUS
Přidej k oblíbeným

I. ÚS 532/04Usnesení ÚS ze dne 21.09.2004

Typ řízeníO ústavních stížnostech
Význam4
NavrhovatelSTĚŽOVATEL - FO
Soudce zpravodajGüttler Vojen
Typ výrokuodmítnuto pro neoprávněnost navrhovatele - § 43/1/c)
odmítnuto - pro 2b
Předmět řízení
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
hospodářská, sociální a kulturní práva/právo na spravedlivou odměnu za práci
základní ústavní p... více
Věcný rejstřík
EcliECLI:CZ:US:2004:1.US.532.04
Datum podání01.09.2004
Napadený akt

jiný právní předpis

Ostatní dotčené předpisy

140/2004 Sb., čl.

2/1993 Sb., čl. 28, čl. 4 odst.4

40/1964 Sb., § 850


přidejte vlastní popisek

I.ÚS 532/04 ze dne 21. 9. 2004

ČESKÁ REPUBLIKA

USNESENÍ

Ústavního soudu

Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Vojena Güttlera a soudců JUDr. Františka Duchoně a JUDr. Ivany Janů o návrhu stěžovatelky V. H., na zrušení nařízení vlády č. 140/2004 Sb., kterým se stanoví zaměstnancům ve veřejných službách a správě výše dalšího platu v prvním pololetí roku 2004, takto:

Návrh na zrušení nařízení vlády č. 140/2004 Sb., kterým se stanoví zaměstnancům ve veřejných službách a správě výše dalšího platu v prvním pololetí roku 2004, se odmítá.

Odůvodnění:

Podáním ze dne 1. 9. 2004 navrhovala stěžovatelka zrušení nařízení vlády č. 140/2004 Sb., kterým se stanoví zaměstnancům ve veřejných službách a správě výše dalšího platu v prvním pololetí roku 2004. Citovaným nařízením stát zasáhl protiústavně - podle názoru stěžovatelky - do základního práva podle čl. 28 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a současně porušil i ustanovení čl. 4 odst. 4 Listiny. Vzhledem k tomu, že nesplněním svého vládního prohlášení zasáhla vláda do ústavních práv značného počtu osob, domnívá se stěžovatelka, že její stížnost svým významem podstatně přesahuje její vlastní zájmy, a proto žádá Ústavní soud, aby její přijetí ve smyslu § 75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), neodmítl.

Podle ustanovení § 64 odst. 2 písm. d) zákona o Ústavním soudu je oprávněn podat návrh na zrušení jiného právního předpisu (nařízení vlády) ten, kdo podal ústavní stížnost za podmínek uvedených v § 74 citovaného zákona. Ústavní stížnost je - ve smyslu § 72 odst. 1 písm. a) zákona o Ústavním soudu - oprávněna podat fyzická nebo právnická osoba, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci bylo porušeno její základní právo nebo svoboda zaručené ústavním pořádkem. Návrh na zrušení jiného právního předpisu - ve smyslu § 74 citovaného zákona - pak může být podán spolu s ústavní stížností, jestliže jeho uplatněním nastala skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti.

Podmínky podání návrhu na zrušení jiného právního předpisu stanovené v ustanovení § 64 odst. 2 písm. d) a v § 74 zákona o Ústavním soudu však v předmětné věci nejsou splněny, protože předmětem podání stěžovatelky je přímo návrh na zrušení jiného právního předpisu - nařízení vlády č. 140/2004 Sb., kterým se stanoví zaměstnancům ve veřejných službách a správě výše dalšího platu v prvním pololetí roku 2004.

Ani o jiná ustanovení Ústavy či zákona o Ústavním soudu nelze opřít oprávnění stěžovatelky - fyzické osoby podat návrh na zrušení jiného právního předpisu.

Z uvedeného vyplývá, že návrh na zrušení jiného právního předpisu je podle § 43 odst. 1 písm. c) zákona o Ústavním soudu podán někým zjevně neoprávněným.

Proto Ústavní soud tento návrh podle ustanovení § 43 odst. 2 písm. b) citovaného zákona odmítl.

Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné.

V Brně dne 21. září 2004

JUDr. Vojen Güttler

předseda senátu Ústavního soudu

Zdroj dat je volně dostupný na http://nalus.usoud.cz
Elektronické verze rozhodnutí ÚS nemají autentickou povahu.
Přesunout nahoru