Přejít na PLUS

Předpis nemá balíčky komentářů! Přidejte si svůj balíček.

Přidej k oblíbeným

Nařízení vlády č. 304/2014 Sb.Nařízení vlády o platových poměrech státních zaměstnanců

Částka 123/2014
Platnost od 18.12.2014
Účinnost od 01.01.2015
Trvalý odkaz Tisková verze Stáhnout PDF(?) Stáhnout DOCX

304

NAŘÍZENÍ VLÁDY

ze dne 8. prosince 2014

o platových poměrech státních zaměstnanců

Vláda nařizuje podle § 145 odst. 1, § 146 odst. 2 a § 148 odst. 1 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, a podle § 128 odst. 2 a § 129 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění zákona č. 362/2007 Sb.:


§ 1

Platový tarif

(1) Státnímu zaměstnanci přísluší platový tarif stanovený pro platovou třídu stanovenou pro služební místo, na které je zařazen, a pro platový stupeň, do kterého je zařazen.

(2) Představenému přísluší platový tarif stanovený pro platovou třídu stanovenou pro služební místo představeného, na které byl státní zaměstnanec jmenován, a pro platový stupeň, do kterého je zařazen.

(3) Státnímu zaměstnanci, který je zařazen nebo jmenován na služební místo, pro které je stanovena alespoň 12. platová třída, které je označené ve služebním předpisu služebního orgánu za klíčové a pro které je stanoven obor státní služby (dále jen „služba“) uvedený v příloze č. 1 k tomuto nařízení, může služební orgán určit platový tarif až ve výši dvojnásobku platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě stanovené pro služební místo, na které je státní zaměstnanec zařazen nebo jmenován. Předpokladem pro postup podle věty první je, že státní zaměstnanec plní na služebním místě nejsložitější, nejodpovědnější a nejnamáhavější služební úkoly, jejichž plnění je pro služební úřad k řádnému zajištění výkonu jeho působnosti nepostradatelné, a tyto služební úkoly vyžadují nejvyšší míru znalostí, dovedností a zkušeností v příslušném oboru služby. Služební orgán může ve služebním předpisu označit nejvýše 5 % služebních míst ve služebním úřadu za klíčová.

(4) Platový tarif podle odstavce 3 lze státnímu zaměstnanci určit nejdéle na dobu jednoho roku, a to opakovaně.

§ 2

Stupnice platových tarifů

(1) Státnímu zaměstnanci, který není uveden v odstavci 2, přísluší platový tarif stanovený podle stupnice platových tarifů uvedené v příloze č. 2 k tomuto nařízení.

(2) Státnímu zaměstnanci, který je lékařem orgánu sociálního zabezpečení nebo orgánu ochrany veřejného zdraví, přísluší platový tarif stanovený podle stupnice platových tarifů uvedené v příloze č. 3 k tomuto nařízení.

§ 3

Platový stupeň

(1) Státní zaměstnanec se zařadí do platového stupně příslušné platové třídy podle započitatelné praxe (§ 123 odst. 4 zákoníku práce) a míry jejího zápočtu určené podle odstavců 2 a 3.

(2) Státnímu zaměstnanci se započte

a) v plném rozsahu doba

1. výkonu služby podle zákona o službě a

2. výkonu obdobných činností, jaké jsou požadovány na příslušném služebním místě,

b) v rozsahu nejvýše dvou třetin doba jiné praxe, a to v závislosti na míře její využitelnosti pro výkon služby na příslušném služebním místě,

c) v plném rozsahu, nejvýše však v rozsahu stanoveném jiným právním předpisem pro výkon vojenské základní (náhradní) služby platným v době jejího výkonu, doba výkonu vojenské základní (náhradní) služby nebo civilní služby,

d) v plném rozsahu, nejvýše však v celkovém rozsahu 6 let, doba

1. skutečného čerpání mateřské dovolené, další mateřské dovolené nebo rodičovské dovolené nebo trvalé péče o dítě nebo děti nejvýše v rozsahu odpovídajícím délce mateřské dovolené a další mateřské dovolené nebo rodičovské dovolené platné v době této péče podle jiného právního předpisu a

2. osobní péče o osobu závislou na péči jiné osoby, je-li závislou osobou nezletilé dítě.

Doby uvedené v písmenech c) a d) se státní zaměstnankyni nebo státnímu zaměstnanci započtou, pokud se současně nepřipravovali na povolání v denním nebo v prezenčním studiu.

(3) K dobám podle odstavce 2 se státnímu zaměstnanci přičte doba 5 roků, pokud podle závěrů dvou po sobě jdoucích služebních hodnocení podle § 155 odst. 2 věty první zákona o státní službě dosahoval ve službě vynikajících výsledků a výsledek výpočtu podle § 5 nařízení vlády upravujícího podrobnosti služebního hodnocení státních zaměstnanců u něj činil 6,1 bodu.

(4) Pro opakovaný postup podle odstavce 3 lze použít nejdříve služební hodnocení za čtvrtý kalendářní rok od posledního postupu podle odstavce 3.

(5) Platový tarif ve vyšším platovém stupni přísluší státnímu zaměstnanci od prvého dne kalendářního měsíce, ve kterém dosáhl délky započitatelné praxe stanovené pro vyšší platový stupeň.

(6) Při postupu podle odstavce 3 přísluší státnímu zaměstnanci platový tarif ve vyšším platovém stupni od prvého dne druhého kalendářního měsíce následujícího po provedení služebního hodnocení.

§ 4

Příplatek za vedení

Výše příplatku za vedení se v rámci příslušného rozpětí stanoveného v příloze č. 2 k zákonu o státní službě představenému určí v závislosti na počtu přímo podřízených státních zaměstnanců, zaměstnanců v základním pracovněprávním vztahu a představených.

§ 5

Příplatek za službu ve ztíženém pracovním prostředí

(1) Výše příplatku za službu ve ztíženém pracovním prostředí činí 400 až 1800 Kč měsíčně.

(2) Výše příplatku za službu ve ztíženém pracovním prostředí se v rámci rozpětí stanoveného v odstavci 1 státnímu zaměstnanci určí podle míry rizika, intenzity a doby působení ztěžujících vlivů.

§ 6

Zvláštní příplatek

(1) Služební orgán určí zvláštní příplatek pro služební místo v rámci rozpětí stanoveného pro příslušnou skupinu správních činností podle podmínek výkonu služby. Rozdělení správních činností do skupin a pravidla pro určení konkrétní výše zvláštního příplatku v závislosti na míře neuropsychické zátěže a pravděpodobnosti rizika ohrožení života a zdraví nebo podle obtížnosti výkonu služby stanoví příloha č. 4 k tomuto nařízení.

(2) Výše zvláštního příplatku činí měsíčně ve skupině

a) I. 400 až 1300 Kč,

b) II. 600 až 2500 Kč,

c) III. 1000 až 5000 Kč,

d) IV. 1500 až 7500 Kč,

e) V. 2000 až 10000 Kč.

(3) Pro služební místo se určí pouze jeden zvláštní příplatek ve skupinách I. až V., s výjimkou zvláštního příplatku při střídavém výkonu služby ve dvousměnném, třísměnném nebo nepřetržitém provozním režimu, a to v rámci rozpětí, které je hodnotově nejvyšší. Právo na zvláštní příplatek při střídavém výkonu služby ve dvousměnném, třísměnném nebo nepřetržitém provozním režimu se posoudí a jeho výše pro služební místo stanoví samostatně.


Přechodné ustanovení zavedeno nařízením vlády č. 327/2016 Sb. Čl. II

Pro účely postupu podle § 3 odst. 3 nařízení vlády č. 304/2014 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto nařízení, se jako první služební hodnocení použije služební hodnocení provedené za kalendářní rok 2016.


§ 7

Účinnost

Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015.


Předseda vlády:

Mgr. Sobotka v. r.

Ministryně práce a sociálních věcí:

Mgr. Marksová v. r.


Příloha č. 1 k nařízení vlády č. 304/2014 Sb.

Seznam oborů služby, ve kterých mohou být služební místa označena za klíčová podle § 1 odst. 3

1. Lékařská posudková služba

2. Legislativa a právní činnost

3. Informační a komunikační technologie

4. Finance

5. Audit

6. Veřejné investování a zadávání veřejných zakázek

7. Organizační věci státní služby a správa služebních vztahů státních zaměstnanců, příslušníků bezpečnostních sborů a vojáků z povolání

Příloha č. 2 k nařízení vlády č. 304/2014 Sb.

Stupnice platových tarifů podle platových tříd a platových stupňů pro státní zaměstnance uvedené v § 2 odst. 1

(v Kč měsíčně)

Platový stupeňPočet let započitatelné praxePlatová třída
5678910111213141516
1do 1 roku125301359014740160001736018810204502250025210287303304038320
2do 2 let130401412015290166101800019530212102334026130297903425039730
3do 4 let135201465015880172401869020280220502425027150309703560041300
4do 6 let140401521016480179001940021050228602515028180321203694042840
5do 9 let145701579017110185802013021840237202611029230333203832044440
6do 12 let151201637017760193002088022650246202709030340345803976046130
7do 15 let156801700018410200102170023520255602812031500359004128047880
8do 19 let162801763019100207702251024400265102917032670372504283049680
9do 23 let169001830019830215502335025330275003025033880386104442051530
10do 27 let175501900020560223802424026270285403140035160400904611053460
11do 32 let182201972021370232402516027280296203258036490416004784055480
12nad 32 let189202046022170241202611028320307503383037890431804966057610

Příloha č. 3 k nařízení vlády č. 304/2014 Sb.

Stupnice platových tarifů podle platových tříd a platových stupňů pro státní zaměstnance uvedené v § 2 odst. 2

(v Kč měsíčně)

Platový stupeňPočet let započitatelné praxePlatová třída
111213141516
1do 1 roku271102886032610365403881041300
2do 2 let278902972033550375403992042490
3do 4 let287503063034520386004107043720
4do 6 let295903153035510396804224045010
5do 9 let304703250036560408104348046330
6do 12 let314003350037640419704474047700
7do 15 let323703454038760432204606049130
8do 19 let333603562039920444704745050630
9do 23 let343703673041120457904888052160
10do 27 let354503789042390471505035053750
11do 32 let365503910043700485705188055420
12nad 32 let377104034045040500305346057150

Příloha č. 4 k nařízení vlády č. 304/2014 Sb.

Rozdělení správních činností do skupin a pravidla pro určení konkrétní výše zvláštního příplatku

I. skupina - Služba se zvýšenou mírou neuropsychické zátěže nebo jiným možným rizikem ohrožení zdraví nebo života

1. Služba vykonávaná střídavě ve dvousměnném, třísměnném nebo nepřetržitém provozním režimu.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle četnosti střídání provozních režimů, jejich náročnosti a obtížnosti spočívající v rozsahu výkonu služby v noční době, v sobotu, v neděli a ve svátek, v míře zátěže na lidský organismus způsobené změnou přirozeného biorytmu a v míře omezení osobního života.

2. Činnosti vyžadující individuální přístup k jednotlivým případům, popřípadě rozhodování při volbě z více variantních řešení, spočívající v soustavném přímém osobním styku s

2.1. občany v krizových sociálních situacích, při nichž dochází k ohrožení života, zdraví, základních životních potřeb (výživy, ošacení, ubytování), popřípadě vývoje nezletilých dětí,

2.2. uchazeči o zaměstnání při zprostředkování práce,

2.3. občany v mimořádně tíživé nebo neočekávané sociální situaci nárokující nepojistné sociální dávky.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle neuropsychické zátěže dané zvýšenou pravděpodobností vzniku a řešení konfliktních nebo emocionálně vypjatých situací, s omezenými časovými a prostorovými dispozicemi, výkonem služby mimo pracoviště v přirozeném prostředí osob nebo v jiném neznámém a rizikovém prostředí a s rizikem vyplývajícím z nepředvídatelnosti jednání osob.

3. Soustavná kontrolní, revizní a vyhledávací činnost spojená s ochranou a zajišťováním veřejných zájmů a vykonávaná mimo sídlo úřadu a jeho organizačních útvarů, s výjimkou těchto činností vykonávaných u právnických osob, jichž je správní úřad zakladatel nebo zřizovatel, nebo které podle zvláštního právního předpisu odborně řídí.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle míry negativity vnímání činnosti, snížené předvídatelnosti jednání, četnosti činností a různorodosti podmínek výkonu služby a míře pravděpodobnosti vzniku a nutnosti řešení konfliktních situací.

4. Provádění státního zdravotního dozoru v rámci hygienické služby spojeného s ochranou a zajišťováním veřejných zájmů a vykonávaného mimo sídlo úřadu.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle nepříjemnosti a kontroverznosti provádění zdravotního dozoru, různorodosti podmínek výkonu služby a pravděpodobnosti vystavení účinkům ztěžujících vlivů, které nelze předem předpokládat.

5. Získávání statistických údajů v rámci státní statistické služby o výši a struktuře platů a výdajů, o zaměstnání, sociální úrovni a životních podmínkách přímo u občanů mimo sídlo úřadu.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle četnosti statistického zjišťování, druhu a citlivosti zjišťovaných údajů, různorodosti podmínek statistického zjišťování a míry negativity vnímání zjišťování.

6. Výkon revizní, kontrolní a vyhledávací činnosti v souvislosti s ověřováním správnosti údajů u plátců daní a poplatků, pojistného na sociální a zdravotní pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle míry negativity vnímání činnosti, různorodosti podmínek výkonu služby, pravděpodobnosti vzniku a řešení konfliktních situací.

7. Výkon služby spočívající ve fotogrammetrickém vyhodnocování a překreslování map.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle četnosti a intenzity zrakové zátěže spočívající v nutnosti rozlišování detailů.

8. Výkon služby v ústředních správních úřadech spojený podle zvláštních právních předpisů s obranou a bezpečností státu, spočívající v trvalé průběžné přípravě na plnění úkolů spojených s přechodem státu z mírového stavu do stavu ohrožení, nebo se zajišťováním krizového řízení.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle míry podílu na řešených úkolech, charakteru informací využívaných při výkonu služby a míře odpovědnosti za rozhodnutí a jejich důsledky.

9. Činnosti vyžadující individuální přístup k jednotlivým případům, popřípadě rozhodování při volbě z více variantních řešení, spočívající v soustavném přímém osobním styku s občany při výkonu posudkové služby.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle neuropsychické zátěže dané zvýšenou pravděpodobností vzniku a řešení konfliktních nebo emocionálně vypjatých situací, s omezenými časovými a prostorovými dispozicemi, výkonem služby mimo pracoviště v přirozeném prostředí osob nebo v jiném neznámém a rizikovém prostředí a s rizikem vyplývajícím z nepředvídatelnosti jednání osob.

II. skupina - Služba se značnou mírou neuropsychické zátěže nebo jiným možným rizikem ohrožení zdraví nebo života

1. Výkon služby spojený s kontaktem se zadrženými, obviněnými, obžalovanými nebo odsouzenými osobami.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle četnosti kontaktu, pravděpodobnosti vzniku a nutnosti řešení konfliktních nebo krizových situací a rizikového chování.

2. Plnění zvláštních úkolů pro přípravu a zajišťování obrany a bezpečnosti státu v ústředních správních úřadech nebo ve správních úřadech v působnosti Ministerstva obrany spojených podle zvláštních právních předpisů s obranou a bezpečností státu.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle druhu a rozsahu ohrožení a předpokládané závažnosti negativního dopadu na obyvatelstvo, podle míry odpovědnosti za rozhodnutí a jejich důsledky.

3. Vyřizování žádostí o povolení k trvalému pobytu nebo o poskytnutí mezinárodní ochrany spojené s přímým každodenním osobním stykem s cizinci.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle intenzity a pravděpodobnosti vzniku obtížných a konfliktních situací a zvládání nepřátelských postojů.

4. Soustavný výkonu kontroly a dozoru na pozemních komunikacích nebo státního odborného dozoru v silniční dopravě při nepřerušeném silničním provozu.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle intenzity a nebezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.

5. Kontakt s cizinci umístěnými v zařízeních pro zajištění cizinců nebo se žadateli o udělení mezinárodní ochrany ubytovanými v azylových zařízeních.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle pravděpodobnosti vzniku konfliktních situací a míry nutnosti zvládání nepřátelských postojů.

III. skupina - Služba se značnou mírou neuropsychické zátěže a práce se zvýšeným rizikem ohrožení života nebo zdraví

1. Dozor nad hornickou činností a činností prováděnou hornickým způsobem.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle míry rizika ohrožení života a zdraví dané členitostí terénu, pohybovými a prostorovými omezeními a dalších nebezpečí vyplývajících z charakteru daného prostředí, např. výbuch, výron plynu, zával, otřesy.

2. Výkon služby spojené s manipulací s výbušninami.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle rizika ohrožení života a zdraví daného nebezpečností výbušnin, mírou předvídatelnosti a rozpoznatelnosti nebezpečí.

3. Výkon geodetických činností spojených s tvorbou map, vykonávaných převážně v podzemí.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle neuropsychické zátěže dané intenzitou zrakové zátěže spočívající v nutnosti rozlišování detailů a rizikem ohrožení života a zdraví daného členitostí terénu, pohybovými a prostorovými omezeními.

4. Výkon služby spojené s ochranou života a zdraví občanů a majetku před požáry, prováděním požárních zásahů a poskytováním pomoci při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle neuropsychické zátěže dané časovými omezeními a podle míry rizik ohrožení života a zdraví daných prostorovými a pohybovými dispozicemi, výskytem nebezpečných látek a sloučenin a předvídatelnosti těchto rizik.

5. Výkon služby spočívající v rozhodování v daňovém nebo jiném správním řízení spojené s ochranou zájmů státu nebo s ochranou a zajišťováním veřejných zájmů, pokud při nich může dojít k ohrožení života, zdraví nebo jiným závažným rizikům.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle dopadů správních rozhodnutí, pravděpodobnosti vzniku obtížných a konfliktních situací, podle intenzity negativního nebo nepřátelského prostředí a pravděpodobnosti přímého ohrožení.

6. Soustavný výkon kontrolní, revizní, vyhledávací, zajišťovací a exekuční činnosti spojené s ochranou zájmů státu nebo s ochranou a zajišťováním veřejných zájmů, pokud může dojít k ohrožení života, zdraví nebo jiným závažným rizikům.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle intenzity a pravděpodobnosti vzniku obtížných a konfliktních situací a zvládání nepřátelských postojů a podle pravděpodobnosti přímého ohrožení.

7. Soustavné provádění revizí a kontrol pozemních radiolokačních nebo radionavigačních zařízení anebo anténních systémů, radiolokačních, radionavigačních nebo radiokomunikačních zařízení ve výškách. Kontrola a řízení letového provozu nebo provozu vojenské letecké techniky při výcviku vojenského leteckého personálu.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle intenzity a pravděpodobnosti ohrožení života a zdraví a míry neuropsychické zátěže.

IV. skupina - Služba s nejvyšší mírou neuropsychické zátěže a práce s vysokým rizikem ohrožení života nebo zdraví

1. Výkon dozoru při záchranných a havarijních pracích na pracovištích v podzemí v podmínkách vyžadujících použití izolačních dýchacích přístrojů.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle podmínek výkonu služby, členitosti terénu, pohybové a prostorové náročnosti a na základě míry rizika ohrožení života a zdraví, např. nebezpečí výbuchu, výronu plynu, závalu a otřesů, a předpokládané závažnosti negativních důsledků.

2. Soustavný výkon kontrolní, revizní, vyhledávací, zajišťovací a exekuční činnosti nebo činnosti směřující proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, výkon služby ve finančně analytickém útvaru Ministerstva financí spojené s ochranou zájmů státu nebo s ochranou a zajišťováním veřejných zájmů, pokud při nich může dojít k ohrožení života, zdraví nebo jiným závažným rizikům.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle intenzity a rozsahu ohrožení zdraví a života, šíře dopadů a pravděpodobnosti vzniku rizik.

3. Výkon služby spočívající v činnosti potápěče nebo výsadkáře.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle předvídatelnosti nebezpečí, členitosti a přehlednosti terénu, viditelnosti, rizikovosti klimatických a povětrnostních podmínek a použitého typu výstroje, např. nové, prototypové a zkušební výstroje.

V. skupina - Práce s mimořádným rizikem ohrožení života nebo zdraví

1. Výkon služby spočívající v činnosti výkonného letce.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle podmínek a charakteru letu, např. standardní, zkušební lety, předvídatelnosti prostředí, možnosti ovlivnění rizika a odpovědnosti za let, např. velitel letadla a ostatní výkonní letci.

2. Soustavný výkon služby v oblastech se zvýšeným rizikem vzniku válečných konfliktů nebo s jinými riziky, pokud při nich může dojít k ohrožení života, zdraví nebo jinému závažnému ohrožení.

Výši zvláštního příplatku stanoví služební orgán podle míry rizika ohrožení života a zdraví, nutnosti zvládání nepřátelských postojů, při negativním vnímání cizí přítomnosti a míře pravděpodobnosti vzniku válečného konfliktu, případně podle jiných rizik přímého ohrožení života v ohnisku konfliktu.

Přesunout nahoru