77.
VYHLÁŠKA
Ministerstva zemědělství, lesního a vodního hospodářství
ze dne 30. září 1963
o výkupu a využití traktorů a traktorových přívěsů a návěsů, a zemědělských strojů trvale vyřazených z provozu
Ministerstvo zemědělství, lesního a vodního hospodářství stanoví podle § 1 zákona č. 80/1948 Sb., kterým se ministr zemědělství zmocňuje k opatřením v zemědělské výrobě:
§ 1
(1) Touto vyhláškou se upravuje výkup a další zužitkování traktorů a traktorových přívěsů a návěsů (dále jen "traktory") a zemědělských strojů (dále jen "stroje"), uvedených v příloze, pokud byly trvale vyřazeny z provozu.
(2) Vyhláška se nevztahuje na silniční tahače. *)
§ 2
(1) O vyřazení traktorů z provozu rozhoduje dopravní inspektorát veřejné bezpečnosti (dále jen "dopravní inspektorát") v dohodě s okresním národním výborem, jestliže zjistí, že traktor je trvale nezpůsobilý k provozu, nebo na žádost vlastníka traktoru, popřípadě organizace, která má traktor ve správě (dále jen "vlastník"). Jde-li o traktory používané v zemědělských závodech, potvrdí žádost o vyřazení traktoru orgán státního odborného dozoru v zemědělství. *)
(2) O vyřazení strojů z provozu rozhodují orgány státního odborného dozoru v zemědělství, jestliže zjistí, že stroj je trvale nezpůsobilý k provozu nebo na žádost vlastníka stroje, popřípadě organizace, která má stroj ve správě (dále jen "vlastník").
(3) Orgány státního odborného dozoru v zemědělství při rozhodování o vyřazení strojů (odstavec 2) a při potvrzování žádostí o vyřazení traktorů (odstavec 1) přihlížejí zejména:
a) k jejich celkovému technickému stavu a k jejich použitelnosti,
b) k technickému stavu jejich jednotlivých funkčně samostatných částí,
c) k jejich stáří,
d) k porovnání nákladů, které by si vyžádala jejich oprava s cenou nového traktoru nebo stroje obdobného typu,
e) k jejich celkovému počtu na příslušném pracovním úseku se zřetelem k plánovaným výrobním úkolům,
f) k jejich použitelnosti pro doplnění technologické linky strojů.
(4) Orgány státního odborného dozoru v zemědělství si při zjišťování podmínek, uvedených v odstavci 3 písm. e) a f) vyžádají stanovisko výrobní zemědělské správy.
§ 3
(1) K výkupu traktorů a strojů, které byly trvale vyřazeny z provozu (dále jen "vraky") a jejich funkčně samostatných částí, jsou výhradně oprávněny ty strojní a traktorové stanice (dále jen "vrakovací středisko"), které určí ministerstvo zemědělství, lesního a vodního hospodářství.
(2) Dopravní inspektorát a orgány státního odborného dozoru v zemědělství uvedou v rozhodnutí o vyřazení traktoru, popřípadě stroje z provozu, příslušné vrakovací středisko (odstavec 1).
§ 4
(1) Vlastníci traktorů, popřípadě strojů, nesmějí z nich vyjmout žádnou funkční samostatnou část ani součástku s výjimkou pneumatik a duší po tom, kdy podali žádost o jejich trvalé vyřazení nebo po tom, kdy o vyřazení rozhodl dopravní inspektorát, popřípadě orgán státního odborného dozoru v zemědělství, z vlastního podnětu.
(2) Dopravní inspektoráty v rozhodnutí o trvalém vyřazení traktoru a orgány státního odborného dozoru v zemědělství v rozhodnutí o trvalém vyřazení stroje z provozu mohou jejich vlastníkům povolit, aby z vraku vyňali a ponechali si funkčně samostatnou část nebo součástku, o nichž prokáží, že je nezbytně potřebují k provozu jiného traktoru nebo stroje. Tyto funkčně samostatné části, popřípadě součástky, musí být v rozhodnutí přesně označeny, a jejich vynětí z vraku musí být odborně provedeno.
§ 5
(1) Dopravní inspektorát, popřípadě orgány státního odborného dozoru v zemědělství, zašlou neprodleně rozhodnutí o trvalém vyřazení traktoru nebo stroje vlastníku a vrakovacímu středisku.
(2) Vlastníci vraků jsou povinni nabídnout vraky vrakovacímu středisku k výkupu, a to nejpozději do 7 dnů od doručení rozhodnutí o trvalém vyřazení traktoru nebo stroje z provozu.
§ 6
(1) Vrakovací středisko ihned po doručení nabídky vyrozumí vlastníka vraku, kdy provede prohlídku vraku. Prohlídka musí být provedena nejpozději do 14 dnů po doručení nabídky.
(2) Rozhodne-li se vrakovací středisko vykoupit celý vrak, dohodne se s vlastníkem o dopravení vraku vrakovacímu středisku; náklady spojené s dopravou vraku hradí vrakovací středisko. Odvoz musí být proveden do 14 dnů ode dne, kdy bylo o výkupu rozhodnuto.
(3) Zjistí-li se při prohlídce vraku, že jsou upotřebitelné jen funkčně samostatné části vraku, provede vrakovací středisko na místě jejich demontáž a vykoupí je. Demontáž a výkup jednotlivých součástek vraku se však nesmí provádět. Dopravu vykoupených funkčně samostatných částí vraku obstará vrakovací středisko na svůj náklad.
(4) Nelze-li použít z vraku žádné funkčně samostatné části, vydá vrakovací středisko vlastníku vraku potvrzení, že může celý vrak nebo jeho část odevzdat do šrotu, *) a nebo si jej může ponechat pro vlastní potřebu.
§ 7
Vlastník vraku je povinen do doby, než vrak, popřípadě jeho funkčně samostatná část, budou vykoupeny vrakovacím střediskem nebo odevzdány do šrotu, starat se o ně s péčí řádného hospodáře.
§ 8
Vrakovací středisko vykupuje vraky a jejich funkčně samostatné části za ceny stanovené příslušnými předpisy. *)
§ 9
Vlastník vraku smí do šrotu odevzdat jen ten vrak nebo jeho funkčně samostatnou část, na něž má potvrzení vrakovacího střediska (§ 6 odst. 4).
§ 10
Tato vyhláška se nevztahuje na vraky ozbrojených sborů s výjimkou vraků, které ozbrojené sbory nabídnou samy vrakovacímu středisku.
§ 11
Zrušuje se vyhláška ministerstva zemědělství a lesního hospodářství č. 68/1958 Ú. l., o výkupu a využití trvale vyřazených traktorů používaných v zemědělství.
§ 12
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. listopadu 1963.
Ministr: inž. Burian v. r.
Příloha
Seznam
traktorů a strojů, jejichž vraky budou vykupovány
A. traktory
všechny typy vyráběné od roku 1950 včetně malotraktorů a nářaďového traktoru RS-09 (mimo KD, KDP-35, CHTZ-7 a traktory převážně užívané ve stavebnictví,
hutním a důlním průmyslu jako Mazur D-50, KS-07, TK-50, T-140, S-80 a S-100)
B. traktorové přívěsy a návěsy
všechny typy tuzemské i zahraniční výroby, pokud mají vzduchotlakové brzdy včetně přívěsů na fekálie FPT 2,5
C. zemědělské stroje
žací vazače MBK 210 a ŽVZ
žací stroje vyráběné od r. 1956
žací řádkovače tuzemské i zahraniční výroby
motorové žací lišty
nakladače mechanické a hydraulické určené nebo převážně užívané v zemědělství (tj. mimo těžké nakladače pro stavební, důlní, těžní, lodní a podobné práce)
mlátičky vyráběné od r. 1955
lisy na slámu LSS, SL-130, K-425 a K-441
řezačky vyráběné od r. 1955
mačkače píce MPZ-140
jednonápravové traktory (motoroboty)
motorové okopávačky M-6
dojicí přístroje D-1, DT-1
dojicí automaty DAD, DA-100
chladiče a zařízení sběren mléka
závlahová a kejdovací zařízení
sklízecí mlátičky obilní z tuzemska i dovozu
sklízecí řezačky silážní z tuzemska i dovozu
sklízeče na brambory (kombajny) z tuzemska i dovozu
Poznámky pod čarou
*) Vraky silničních tahačů (např. Tatra 141, Škoda 706 RTTN, Praga S 5T-2TN, Hanomag 55, Hanomag 100, Faun) vykupuje Mototechna podle nařízení ministra všeobecného strojírenství č. 56/1959 Sb., o využití motorových vozidel trvale nezpůsobilých k provozu.
*) Vyhláška č. 114/1962 Sb., o státním odborném dozoru nad technickým stavem strojů používaných v zemědělství a nad bezpečností a ochranou zdraví při práci s těmito stroji.
*) Vyhláška č. 106/1960 Sb., o hospodaření kovovým odpadem.
*) Výměr ministerstva zemědělství, lesního a vodního hospodářství č. G 10/1963 ze dne 15. října 1963