Přejít na PLUS
31.12.2012

Pravidla při nákupu zboží přes internet

Autor: Právní linka – poradna pro právo, AK Kausta, Zientková a partneři

V případě, že se rozhodnete využít nákupu přes internet, měli byste se seznámit s určitými specifiky těchto nákupů, oproti nákupům v běžných kamenných prodejnách, a to především tehdy, jestliže vystupujete jako spotřebitel, tedy nenakupujete v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti nebo v rámci samostatného výkonu svého povolání.

Buďte obezřetní při výběru obchodníka a ujistěte se, že poskytuje všechny zákonem vyžadované informace

Nakupování zboží prostřednictvím internetu je v dnešní době naprosto běžnou záležitostí a stává se čím dál populárnější. Není se čemu divit, jedná se o velmi pohodlné řešení a častokrát Vám může ušetřit spoustu času i peněz. Současně však úměrně s rozrůstajícím počtem internetových nákupů roste taky počet podvodných jednání, s cílem vylákat ze zákazníků pouze jejich peníze. Proto si vždy zjistěte o obchodníkovi co nejvíce informací, na jeho stránkách může být sice Vámi vybrané zboží nejlevnější, ale může se jednat o padělek nebo dokonce o podvodníka, od něhož zboží nikdy neobdržíte. Na některých internetových stránkách můžete nalézt hodnocení a názory zákazníků na konkrétní internetové obchody, popř. i diskuse o jejich spolehlivosti, z nichž budete mít šanci zjistit, zda se jedná o seriózního prodejce či nikoli.

Základní informace, které by měly být dostupné na stránkách všech internetových obchodů, jsou zejména přesné identifikační údaje dodavatele, název a hlavní charakteristika poskytovaného zboží nebo služeb, jejich cena s údajem, zda jsou k ní připočteny všechny daně a poplatky, možnosti platby a dodání a doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti.

Pokud používáte k úhradě svých nákupu platební kartu, dbejte na to, aby obchody byly zapojeny do tzv. 3D-secure systému a vy jste byli vždy přesměrováni na zabezpečené a ověřené platební brány (zabezpečené stránky poznáte tak, že u adresy stránky bude uvedeno HTTPS a obrázek visacího zámku).

Pokud nejste se zbožím z internetu spokojeni, můžete ho bez udání důvodů do 14 dnů vrátit

Na základě občanského zákoníku má kupující v případě nákupu zboží prostřednictvím prostředků na dálku, čili tedy i v případě internetového nákupu, právo odstoupit od této kupní smlouvy do 14 dnů, a to bez uvedení důvodu a jakékoliv sankce. Pokud Vás prodejce o této možnosti neinformuje, prodlužuje se možnost odstoupení na tři měsíce od převzetí zboží, to platí i tehdy, pokud Vám obchodník nesdělí některou z výše uvedených povinných základních informací.

Jestliže se rozhodnete zakoupený výrobek vrátit, oznamte do 14 dnů, resp. 3 měsíců prodejci odstoupení od smlouvy a domluvte se na způsobu jeho vrácení. Pokud bude vrácené zboží vykazovat podstatné známky opotřebení či bude jinak poničeno, může Vám prodejce vrácenou částku snížit.

Pamatujte, že odstoupení není možné v případě nákupu některého zboží, jako jsou dodávané noviny, časopisy, výrobky upravené podle Vašich představ, dále u zboží, které podléhá rychlé zkáze nebo opotřebení, u audio a videonahrávek, u nichž jste porušili originální obal, apod.

Při zákonném odstoupení od smlouvy máte nárok také na vrácení poštovného a balného

Velmi obvyklou praxí obchodníků bylo a stále je, že v případě, kdy zákazník využije možnosti odstoupení od smlouvy v zákonné 14 denní lhůtě, vrátí mu pouze částku za konkrétní zboží, nikoliv již však poštovné a balné, které musel zákazník také uhradit. Na základě rozhodnutí Evropského soudního dvora jsou prodejci spotřebitelům vracet rovněž i zaplacené poštovné a balné. Náklady na odeslání zboží zpět prodejci však hradíte vy sami. Částku, kterou jste za zboží zaplatili včetně nákladů na dopravu, je Vám obchodník povinen vrátit do 30 dnů od odstoupení.

I zboží zakoupené přes internet můžete reklamovat stejně jako zboží z kamenných prodejen

Na výrobky pořízené na internetu se vztahuje klasická 24 měsíční záruka, pokud případně prodejce neposkytuje lhůtu delší. Postup jak reklamovat zboží bývá v případě internetových obchodů obvykle popsán v jejich reklamačním řádu. Ten může stanovit, že reklamované zboží s popisem vady máte buď zaslat na uvedenou adresu, nebo uvádí seznam autorizovaných servisů, kde můžete svá práva ze záruky uplatnit. Někteří prodejci mají na svých stránkách k dispozici i přímo reklamační formuláře. V případě prokázaní vady máte nárok na bezplatnou výměnu nebo opravu věci, a pokud takovýto postup není možný, můžete požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny nebo od kupní smlouvy odstoupit.

Když už pro své nákupy využíváte internet, nakupujte co nejvýhodněji

Mnohé internetové stránky, na kterých mají kupující možnost sdělit si své zkušenosti s jednotlivými internetovými obchody, obsahují také cenové srovnávače, jejichž prostřednictvím můžete zjistit, který prodejce nabízí Vámi vybrané zboží za nejnižší cenu. Můžete tak nalézt kvalitního obchodníka současně s příznivou cenou výrobku. Zajímejte se také o možné způsoby dopravy zboží. Nyní už velké množství internetových obchodů nabízejí možnost vyzvednout si zboží na některé z jejich poboček dostupných Vašemu bydlišti, případně i na jiných specializovaných výdejních místech. Dále některé velké ,,kamenné obchody“ mívají své vlastní e-shopy, v nichž můžete nakoupit veškeré jejich zboží a poté si je osobně vyzvednout přímo v prodejně, takto zakoupené zboží bývá obvykle levnější než, kdybyste je zakoupili přímo na prodejně a navíc získáte možnost vrátit zboží bez uvedení důvodu do 14 dnů, neboť jste zboží koupili prostřednictvím internetu.

V tomto článku jsme čerpali z níže uvedených právních předpisů, účinných ke dni 21.11.2012: Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník

Více podobných článků naleznete také na webu Právní linky.